Amet võttis luubi alla lastele suunatud reklaamid

Jaan Rapp
, tegevtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Koolilapse vanema ABC-sse võiks lisada ka kursisolemise reklaamidega, mille abil nende võsukesi mõjutada üritatakse.
Koolilapse vanema ABC-sse võiks lisada ka kursisolemise reklaamidega, mille abil nende võsukesi mõjutada üritatakse. Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Tarbijakaitseamet juhib tähelepanu, et uue kooliaasta eel sageneb oluliselt lastele suunatud reklaamide hulk ning reklaamide nõuetekohasust tuleb lisaks reklaami tootjatele ja tellijatele jälgida ka ettevõtetel, kelle kaasabil reklaame avalikustatakse – kaupluseketid, raadiojaamad, telekanalid ja ajakirjanduslikud väljaanded.

Lapsed on tundlik sihtrühm ning nende kaitseks liigse turundusliku surve eest on mitu piirangut, millega tuleb arvestada, kui reklaami sihtgrupp on peamiselt alla 18aastased inimesed.

Peamiselt lastele suunatud reklaami puhul tuleb veenduda, et selles ei sisalduks otsest ega kaudset üleskutset, mis suunaks last nõudma täiskasvanult reklaamitava kauba omandamist või teenuse kasutamist. Samuti ei tohi lastele suunatud reklaamid õhutada lapsi iseseisvalt kaupa või teenust ostma.

Kindlasti tuleb vältida lastele suunatud üleskutseid tegevustele, mis seonduvad kauba või teenuse ostmisega. Kriitiliselt tasub üle vaadata reklaamid, mis räägivad eriti soodsatest hindadest või viitavad auhindadele ning kingitustele.

Senine praktika on näidanud, et kooliaasta alguse eelsetes reklaamides on püütud tekitada lastes tunnet, et mingi kauba ostmine muudab ta teistest paremaks või selle puudumisel on vastupidine mõju. Kuna perede väärtushinnangud ning materiaalsed võimalused on erinevad, võib lastel selliste reklaamide mõjusfääris tekkida alaväärsustunne. Sellised reklaamid on keelatud.

Lisaks eeltoodule tuletab amet meelde, et reklaam on keelatud koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse kasutuses olevates ruumides, välja arvatud õppe- ja kasvatustöö välisel ajal, kui seal toimub üritus täisealistele. Seega tuleb koolidel ja lasteasutustel tagada, et kauplejate poolt tavapäraselt 1. septembri puhul tehtavad kingitused jagataks näiteks lastevanemate koosolekutel otse lapsevanemale.

Kaupluste kliendilehtede koostamisel palub tarbijakaitseamet arvestada, et alkoholi reklaam on keelatud trükises, mis on suunatud peamiselt lastele, ja leheküljel, kus avaldatakse peamiselt lastele suunatud teavet. Koolilaada päevade või koolilaada pakkumistega samades trükistes tuleb vältida alkoholi reklaami.

Kahtluse korral, kas tegemist on peamiselt lastele suunatud reklaamiga, tuleks hinnata nii reklaami teostust, kujundust ja väljenduslaadi kui määratleda reklaamitava toote või teenuse sihtgrupp või lubatavate auhindade sihtgrupp.

Lastele suunatud reklaami regulatsioon on sätestatud reklaamiseaduses ja tarbijakaitseseaduses. Sätete sisu paremaks mõistmiseks ning nõuete ühetaoliseks täitmiseks on tarbijakaitseamet koostanud soovitusliku juhendi. Tarbijakaitseamet on meelsasti nõus ettevõtjaid reklaamikampaaniate väljatöötamisel nõustama. Juhul kui valminud kampaania läheb lastele suunatud reklaami nõuetega vastuollu, on seda sageli võimalik korrigeerida kampaaniat katkestamata.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles