Juhiloata ja purjus peaga rooli istuma võib ajendada isegi kassipoeg

Jaan Rapp
, tegevtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Roolijoodikul on raske maailma adekvaatselt tajuda. Foto on illustratiivne
Roolijoodikul on raske maailma adekvaatselt tajuda. Foto on illustratiivne Foto: Eero Vabamägi / Postimees

Tänavu on politsei Eestis ligi 3450 korral kõrvaldanud sõiduki juhtimiselt inimese, kel pole selleks luba, andis teada politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja.

Kuues Lõuna-Eesti maakonnas – Jõgeva-, Põlva-, Tartu-, Valga-, Viljandi- ja Võrumaal – on politsei eilse, 20. juuli seisuga algatanud väärteomenetluse mootorsõiduki roolist avastatud juhtimisõiguseta inimese suhtes kokku 783 korral. Mullu samal ajal oli vastav näitaja 752.

Valgamaal on tänavu juhtmisõiguseta isiku suhtes väärteomenetlus algatatud 85 korral. Mullu samal ajal oli maakonnas sel põhjusel väärteomenetlus algatatud 74 juhul.

Kriminaalasju on politsei tänavu kuues maakonnas avastatud juhtimisõiguseta roolikeerajate suhtes algatanud kokku 112 korral, Valgamaal on neid algatatud kuue isiku suhtes.

Aasta alguses kehtima hakanud seadusemuudatus näeb ette, et kui inimene, kes sõiduki juhtimiseks õigust ei oma, süstemaatiliselt siiski autorooli istub, vastutab ta kriminaalkorras. Tänavu on Eestis alustatud 395 kriminaalmenetlust nende roolikeerajate suhtes, kes juhtimisõigust omamata vähem kui aasta vältel ning vähemalt kolmel korral selliselt rikkumiselt tabati.

Karistus korduvrikkumise eest võib ulatuda rahatrahvist kuni aastase vangistuseni. Pealekauba kaalutakse süsteemsete rikkujate puhul ka sõiduki konfiskeerimist.

Lõuna prefektuuri patrulli- ja liiklusjärelevalvetalituse juht Alvar Pähkel ütles, et juhtimisõiguseta ehk kogenematud juhid on iseenesestki suur oht endale ja kaasliiklejatele.

«Paraku näeme, et juhiloa puudumise kõrval on probleeme teisigi. Nii on Lõuna-Eestis iga kümnes korduvalt politseile juhtumisõiguseta sõidu eest vahele jäänud roolikeeraja muuhulgas ka alkoholi tarvitanud,» kirjeldas Pähkel. «Räägime riskide kogumist, sest juhiistmele on sättinud end inimene, kel puuduvad oskused, teadmised ning aja- ja kohataju sõiduki ohutuks juhtimiseks.»

Nende autojuhtide puhul, kelle juhtimisõigus on peatatud või ära võetud, tuleb mõista, et seda on tehtud põhjusega. Järelikult on selle juhi liikluskäitumine varasemate rikkumiste vaates andnud piisavalt põhjust pidada teda liiklusohtlikuks. Lisakaristusena juhtimisõiguse peatamise eesmärk ongi ohtlik juht liiklusest isoleerida.

Autojuhtide selgitusi

«Sõitsin seepärast, et sõbral oli vaja traumapunktis käia, tal oli puusaga mingi häda, aga sõbra isa oli veel rohkem purjus kui mina, seepärast sõitsin mina, kuigi olin ka alkoholi tarvitanud ja mul pole kunagi juhilube olnudki.» (23 a mees)

«Tahtsin klubist koju sõita. Ma ei oska öelda, miks otsustasin sõita purjus peaga ning juhiloata, tol momendil ma ei mõelnud sellest üldse. Juhtimisõigus minul puudub ja seda ei ole mul kunagi ka olnud.» (27 a mees)

«Kuna mul on kaheaastane laps, kes vajas toitu, pidin minema poodi. Juhtimisõigust mul ei ole kunagi olnud. Juhilubasid ei ole mul, kuna ei ole neid lihtsalt jõudnud teha. Olen varem ka politseile lubadeta sõitmisega vahele jäänud, kõik need korrad olen sõitnud oma lapse pärast – olen talle toonud süüa ning apteegist rohtu.» (25 a mees)

«Olin alkoholi tarvitanud ja sõitsime otsima sõbra suvilat, kus pidi viina olema. Pimedas ei leidnud me seda kohta ülesse. Mingil momendil tuli politseiauto ja andis peatumismärguande. Tagumisel istmel olnud mees ütles mulle: »Anna gaasi!« Ma tegingi seda. Sain varsti aru, et sellel põgenemisel pole mõtet. Vähendasin kiirust ja peatasin masina, hüppasin välja ning jooksin metsa. Seal kukkusin vette ja sain märjaks. Mul hakkas varsti külm, tulin metsast välja ja läksin politsei juurde. Juhilube ei ole mulle kunagi väljastatud.» (23 a mees)

«Kuna minule pidid tulema külla külalised ning plaanis oli ka alkoholi tarvitada, siis kartsin ma, et keegi purjus külalistest võib minu auto võtta ja sellega sõitma minna või siis sõidetakse see lihtsalt katki. Selleks, et seda kõike ennetada, otsustasin ma selle auto viia enda elukaaslase töökohta. Istusin sõiduki juhikohale ning hakkasin kodust naise töökoha juurde sõitma, sain sõita umbes paar kilomeetrit, kui politsei mind kinni pidas. Juhtimisõigust mul ei ole. Kunagi väga ammu mul oli juhtimisõigus, aga need kadusid mul ära ning ma ei ole neid uuendanud.» (45 a mees)

«Aga mul on olemas traktoristi load. Autokoolis käinud ei ole.» (55 a mees)

«Tean, et juhtimisõiguseta ei tohi autot juhtida, kuid olen seda ikkagi teinud. Ei oskagi oma tegu põhjendada. Lihtsalt, kui olen tahtnud sõitma minna, olen seda ka teinud.» (23 a mees)

«Autokool on mul läbitud ja ka ARKi eksam on tehtud, kuid juhilube mulle väljastada ei saa, kuna mul on liiklusalaseid väärteorikkumisi ees. Juhilubade kättesaamiseks ei tohi liiklusalaseid rikkumisi olla 1,5 aastat, kuid mina jään ikka selle aja jooksul lubadeta sõiduki juhtimise pärast vahele.» (28 a mees)

«Enne sõiduki juhtima asumist ja politsei poolt kinnipidamist olin tarvitanud päeva jooksul stabiilselt pipraviina, sest mul oli külmetus. Sõidukit asusin juhtima seetõttu, et oli vaja kassipoeg ära tuua sõbranna juurest.» (42 a mees)

«Ma ei saa aru, miks mind veel karistatakse. Ma olen juba lubadeta sõidu eest karistuse kandnud, istusin aresti.  Sellel suvisel korral viisin lastele autoga kartuleid ja jäin vahele.» (41 a mees)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles