Kampaania manitseb piiranguid austama

Piret Karu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto on illustratiivne
Foto on illustratiivne Foto: Martin Ilustrumm

Täna, 21. aprillil alustas maanteeamet koostöös politsei- ja piirivalveametiga taas meeldetuletavat liiklusohutuskampaaniat lubatud piirkiirusest kinnipidamiseks ja ohutu sõidukiiruse valikuks. Kampaania põhisõnum on endine: piirkiirusel on põhjus!

Maanteeameti peadirektori asetäitja Lauri Lugna sõnul keskendub kampaania küll 25–40aastastele meesterahvastele, kuid laiemalt on see suunatud kõikidele sõidukijuhtidele.

«Juhid ületavad piirkiirust sageli ning seda ei peeta oluliseks rikkumiseks. Nii tõlgendataksegi 90 km/h märki 100 km/h märgina, kuna käitumisnormiks on võetud, et +10 kilomeetrit tunnis kiiruse ületamine ei ole ohtlik,» kirjeldas Lugna valitsevat olukorda.

Ta selgitas, et kuna kiirust ületava juhile on lubatud kiirusel eessõitev sõiduk liiga aeglane, alustab ta esimesel võimalusel möödasõitu. Seejuures ei anna ta endake tihti aru, kui väike on tegelik ajavõit ja kui palju ohtlikke möödasõite võiks lubatud piirkiirusel sõites ära jääda.

«Ka asulas on piirkiirusel 50 km/h reaalne põhjus – linnas kuival asfaldil sõites on peatumisteekond 29 meetrit. See on piisav maa ohutuks peatumiseks, kui 30 meetrit eemal ilmub teele jalakäija või jalgrattur,» rääkis Lugna.

10 km/h kiiremini sõites on pidurdusteekond tema sõnul juba 10 meetrit pikem ja jalakäijale otsasõidu hetkel on auto kiirus endiselt u 40 km/h – selline kokkupõrge lõppeb jalakäijale reeglina raskete vigastustega. «Kui sõiduki kiirus on kokkupõrke hetkel aga 64 km/h, on jalakäija hukkumise tõenäosus lausa 85%,» rääkis Lugna.

Kui sõita 10 km kiirusega 100 km/h, on ajavõit 90 km/h võrreldes kõigest 40 sekundit. Ehk teisisõnu – sõites 100 km kaugusele keskmisest lubatud sõidukiirusest (90 km/h) 10 km/h kiiremini, jõuad kohale vaid 7 minutit varem, kuid asetad ohtu nii iseenda, lähedaste kui kaasliiklejate elu.

Alanud kampaania tugineb 2012. ja 2013. aastal loodud kontseptsioonile ning selle põhisõnum on endine – piirkiirusel on põhjus.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles