Taisto: Valga–Tallinna bussiliinid võivad kaduda

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto on illustreeriv.
Foto on illustreeriv. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Bussifirmad muretsevad, et kaotavad palju reisijaid Elronile. Taisto ennustab, et Valga–Tallinna bussiliinid võivad üldse kaduda.

«Kui suvel hakkab otseühendusena kolm rongi Valga–Tallinna vahel sõitma, tekib küsimus, kas ja mitu bussiliini üldse Valga ja Tallinna vahel sõitma jääb,» rääkis Taisto veokorraldaja Jan Landrat. «Kuna Tallinna ja Valga vahelised bussid sõidavad läbi Viljandi, siis eelkõige hakkab bussiühendust mõjutama tihe Viljandi–Tallinna rongiliiklus. Siin on kindlasti stsenaariume, et bussiliiklus Valga ja Tallinna vahel kaob ära.»

Kas see on lihtsalt kõige mustem või täiesti reaalne stsenaarium? «See on täiesti reaalne,» kostis Landrat, kelle sõnul praegugi rongi- ja bussiajad enam-vähem kattuvad.

Kui bussiliine vähemaks jääb, kannatavad eriti Tõrva ja Otepää inimesed, kes rongiga sõita ei saa.

Riik toetab rongifirmat

Landrat märkis, et riigi abiga on rongis pilet praegu odavam kui bussis. «Rongipileti hinnast 80 protsenti katab riik, bussiettevõtted peavad ainult piletituluga ennast majandama.»

Reisijad eelistavadki tema sõnul rongi odavama piletihinna tõttu. «Rongipiletite hinnapiirid kehtestab küll majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, kuid siin peaks küll konkurentsiamet uurima, kas sellised odavad hinnad on põhjendatud ja kas ministeeriumi tegevus rongipileti hinnapiiride kehtestamisel võib segada reisijateveo turu vaba toimimist.»

Sebe grupi reisijateveoga tegeleva ettevõtte Eesti Buss OÜ juhatuse liikme Tõnu Ruusamäe sõnul peavad kõik bussifirmad mõtlema, kuidas bussireisijate arvu sellisel tasemel hoida, et liin elujõuline oleks. «Rongide täpset mõju näitab aeg. Busside kasuks räägib õnneks mugavus – võitlema ei pea istekoha eest ning buss viib reisija kesklinnast kesklinna.»

Eesti Buss panebki tegelikult juba aprillis reisijate vähesuse tõttu kinni liinid Tallinn–Alatskivi ja Narva–Valga. See ei ole küll kaotus Elronile. «Bussi­transport on faasis, kus seni kahjumlikult tegutsenud liine pole enam võimalik kasumlike arvelt elus hoida,» selgitas Ruusamäe.

Maanteeamet proovib veebruaris avaliku konkursiga leida uue vedaja, kes sõidaks väiksema bussi ja madalamate kuludega.

«Valga ja Tartu vahel ei ole riigil praegu plaanis rongiliiklust nii tihendada, et see oluliselt mõjutaks bussivedajate majandustulemusi,» kinnitas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõunik Rasmus Ruuda.

Ta lisas, et kuigi Tallinna–Tartu vaheline reisirongiliiklus tihenes, ei ole bussifirmad seepärast midagi kaotanud. «Ka Tartu suuna puhul kritiseerisid alguses bussivedajad, et see tapab kohe Tartu–Tallinna bussiliikluse. Seni on hoopis vastupidi – Sebe lisas aasta alguses siia väljumisi juurde,» rääkis Ruuda. Tema sõnul peaksid rongi- ja bussiliiklus teineteist täiendama.

Kui bussifirmad kaotaksidki tulevikus reisijaid Elronile, peaks Ruuda sõnul reisijate pärast enim muretsema Valga maavalitsus.

Valgas elav Helis Raudik sõidab bussiga kaks-kolm korda kuus, liikudes tavaliselt Pärnusse, Tartusse või Viljandisse. Rongiga ta ei sõida.

Miinused mõlemal

Bussiga sõidab ta harva seepärast, et liine on liiga vähe. «Ma käin palju onu juures Pärnus ja sinna läheb vaid üks buss. See on halb. Kui tahan Tartust õhtul hilja koju saada, näiteks pärast üheksat, ei liigu minu teada ükski buss. Aga liigun just nädalavahetuseti ja siis on poole vähem liine kui nädala keskel,» rääkis ta.

Samuti ei sobi talle rongiajad. «Tallinna-rong sõidab hommikul vara – ma ei viitsiks kell seitse üles tõusta. Viljandisse Valgast aga rongi ei lähe,» põhjendas naine.

Raudiku sõnul võiks küsida inimestelt, millised sõiduajad neile kõige rohkem sobivad. Samuti võiks Pärnusse rohkem busse minna. «Kuna mul on auto, mis võtab vähe kütust, siis autoga on odavam sõita kui bussi või rongiga.»

Valgalane Liina Ulm ei näe, et praeguse rongiliikluse juures saaks rongisõitu eelistada. «Valgast Tallinnasse ja tagasi ei ole praegu otseühendust ja reiside kellaajad on väga ebamugavad. Kui rongiühendus tõesti paraneb, siis arvan, et mõne bussiliini asendumine rongiliiniga ei ole kaotus.»

Valgast pärit Gerlin Teesalu ütles, et kui sõitsid Edelaraudtee rongid, eelistas ta alati busse. Uute rongidega ta veel sõitnud ei ole. «Kellaajad on mulle olulised, sõites näiteks Eesti ühest otsast teise,» rõhutas Teesalu, kellele bussiajad praegu paremini sobivad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles